Email handtekening

Met de nieuwe ‘Enhanced Email Capabilities’ zijn er prachtige mogelijkheden bijgekomen voor professioneel emailbeheer. Een vraag die ik vaker gekregen heb: Hoe kan ik mijn email-handtekening onder de mail krijgen. Nou, dat is niet zo moeilijk. De truc is om een rapport te maken met de juiste layout. Bij mij ziet dat er zo uit:


Ja, je ziet het goed, het is een word-layout en de marges zijn 0.

Vervolgens heb ik een procedure gemaakt voor het preparen van de mailbody. Ik gebruik de variabele Emailmessage:


Natuurlijk gebeurt er nog een heleboel omdat je misschien niet alleen een platte mail verstuurt maar er wellicht ook nog bijlagen aan hangt. Maar in feite draait het om deze functie:


Dan de functie voor het maken van de body:


Hier is de dataset voor het rapport:


Er is geen requestpage nodig en zoals je ziet is er nog een functie die gebruikt wordt voor het zetten van de tekst en natuurlijk nog wat variabelen. Ja, ik heb inderdaad ook de klantenkaart uitgebreid met een veld waar ik de aanhef van de email voor elke specifieke klant kan opslaan. Voor de ene klant is ‘Hallo Jan,’ prima maar voor een andere klant is dat net te informeel. Natuurlijk had ik dat ook op de Contactkaart kunnen doen.

Hier is de volledige code voor het maken van de email (inclusief bijlage):


De email wordt netjes gelogd bij de klant. Dit gebeurt met de functie 'AddRelation'. Uiteindelijk is dit het resultaat: